2011 – Pohreb dona Šipkovského

Spiritualita ukrytá v logu

Logo Saleziánskej spoločnosti: Don Bosco a saleziáni kráčajú s mladými spolu vo svete.

 

1 – Don Bosco, saleziáni a mladí:

Vidíme schematicky naznačené tri osoby: dospelý, ktorý priateľsky vystiera ruky k dvom mladým, ktorí sú po jeho boku. Je to don Bosco a jeho láska k mladým. Jeho osoba zahŕňa všetkých saleziánskych vychovávateľov, ktorí pokračujú v tomto poslaní.

2 – Saleziánska charizma a preventívny systém:

Tieto prvky možno vidieť v symbole cesty a domu. Skúsenosť oratória dona Bosca bola základom preventívneho systému: výchovné napredovanie (cesta) a rodinný štýl vyjadrený prítomnosťou (dom), obidve charakterizované hodnotami: rozum, viera a láskavosť (tri piliere domu). Pozadie je aj srdce, cez ktoré prechádza písmeno S. Tieto prvky pripomínajú apoštolskú horlivosť, dobrotu, optimizmus a veselosť charizmy inšpirovanej svätým Františkom Saleským.

3 – Aktuálnosť a celosvetový charakter saleziánskej charizmy:

Tieto prvky sú zobrazené na pozadí obrazom, ktorý pripomína celý svet. Saleziánska charizma je platnou odpoveďou na potreby mladých celého sveta. Práve preto je obraz vyjadrený v mnohotvárnej podobe a je inkulturovaný vo svojich typických skutočnostiach.

Pôvodný erb: Da mihi animas et caetera tolle

Erb

 

Tento znak sa po prvý raz objavil v obežnom liste, ktorý rozposlal don Bosco svojim saleziánom 8. decembra 1885. Autorom tohto rehoľného erbu je profesor Boidi.
Žiarivá hviezda, veľká kotva a zapálené srdce znázorňujú tri božské čnosti: vieru, nádej a lásku. Postava svätého Františka Saleského vyjadruje patróna Saleziánskej spoločnosti. V spodnej časti je znázornená hora, ktorá označuje samotného zakladateľa dona Bosca (bosco, z tal. hora). Vrchy v pozadí znamenajú vrcholy dokonalosti, ku ktorej majú smerovať členovia Saleziánskej spoločnosti. Palma a vavrín, ktoré sa preplietajú v stonke, obtáčajú znak až do polovice a sú symbolom odmeny, ktorá je vyhradená pre obetavý a čnostný život. Heslo „Da mihi animas et caetera tolle – Daj mi duše a ostatné si vezmi“ vyjadruje ideál každého saleziána.

 

(zdroj: www.saleziani.sk/kto-sme/logo-erb)

Don Bosco a jeho výchovný systém

Svätý Ján Bosco bol mimoriadny vychovávateľ. Jeho bystrá inteligencia, citlivý zmysel a hlboká spiritualita ho viedli k vytvoreniu systému výchovy, ktorý rozvíja celú osobu – telo, srdce, myseľ a ducha. Tento systém uprednostňuje rast a slobodu a chlapca dáva do centra celého výchovného diela.

Aby odlíšil svoju metódu od represívneho systému, ktorý prevládal v 19. storočí v Taliansku, nazval svoju vlastnú metódu preventívny systém – pretože ním hľadal spôsob, ako predísť nevyhnutným trestom, a to tým, že chlapca umiestnil do prostredia, kde je povzbudzovaný, aby zo seba vydal to najlepšie, čo v ňom je. Je to prístup príbuzenský, priateľský a z hľadiska výchovy integrálny.

„Ťahá von“ (vychováva) to najlepšie, čo drieme v chlapcovi, povzbudzuje ho ku kompletnému a plnému vyjadreniu seba, pomáha mu nadobudnúť návyky, ktoré ho vedú k výberu toho, čo je dobré, zdravé, radostné a necháva v ňom rásť život. Preventívny systém podľa dona Bosca spočíva v troch základných princípoch: rozum, náboženstvo (viera), láskavosť.

Valdocco, miesto, kde Don Bosco vychovával chlapcov

 

Rozum

Rozum je bez pochýb jedným z pilierov formačného úsilia a výchovného prostredia dona Bosca. On musí viesť činnosť a pocity vychovávateľov, tiež skúsenosti a to, čo sa ponúka mladým. Cieľom je formovať slobodné a zrelé osobnosti. Rozum učí, ako ponúkať žiadané požiadavky a príkazy pravidiel, ale zvlášť ukazuje, aké dôležité je pri vysvetľovaní zmyslu každej voľby klásť dôraz na rozum. Pochvala, napomínanie, odmena i trest majú iba výchovnú funkciu, ak sa používajú rozumne a s pokojom. Chlapec sa učí uvažovať kriticky, pokojne hodnotiť problémy a hľadieť na ne z rôznych perspektív tak, aby prekonal každú formu mentálnej uzavretosti a egoizmu. Dôvody druhej osoby sú prijímané a neskúmajú sa s antipatiou. Nadšenie a ťažkosti, výbuchy vášní a náboženské pocity sa spracúvajú s vyváženosťou, teda ovládajú sa a korigujú. Riadiaca činnosť rozumu zasahuje do celého života chlapca: rekreácia, štúdium, práca, odpočinok, stravovanie, veselosť. Ale chlapec sa pri donovi Boscovi vyformoval k používaniu rozumu aj poúčaním, odovzdávaním hodnôt, ktoré osvetľujú myseľ a povznášajú myšlienky.

Náboženstvo (viera)

Podstatným a neodmysliteľným prvkom výchovného systému dona Bosca je náboženstvo. Odvoláva sa na najhlbšie zdroje chlapca, na jeho smäd po dokonalosti, na jeho vrodenú veľkodušnosť. Model človeka, ktorý má don Bosco na mysli, musí byť charakterizovaný jednoduchou a radostnou vierou v Boha, v Ježiša Krista, a musí sa odvolávať na evanjeliové posolstvo pri formovaní svedomia. Neváha ponúknuť svätosť ako cieľ pre všetkých. V rôznych prostrediach jeho formačnej ponuky sa teda uprednostňujú náboženské prvky: ohlasovanie Božieho slova, spontánne praktizovanie modlitby a sviatostí, štúdium katechizmu, charitatívna veselá služba, duchovné súťaženie, ktoré dáva prostrediu oratória typický tón. Pedagogika dona Bosca sa ukazuje ako víťazná, pretože sa opiera o vnútornú formáciu a duchovné zakorenenie motivácií. Vie vyžarovať chuť duchovného života. Tým, že umožňuje nasledovať cestu vnútorného očistenia a vytvára napätie smerom k dobru, don Bosco stvárňuje slobodné a očarujúce osobnosti. Srdce zmenené a posilnené kresťanskou láskou sa stáva plodným prameňom náboženskej a civilnej pracovitosti a prameňom mnohých povolaní pre Cirkev a spoločnosť.

Láskavosť

Láskavosť je syntéza a opora výchovnej metódy, akoby kĺb výchovnej metódy v oratóriu. V tomto slove don Bosco naznačuje vnútorné motivácie, ktoré musia hýbať vychovávateľom, jeho spôsob priblíženia sa k mladým, metódu a štýl jeho konania. Referenčným vzorom je svätý František Saleský, majster kresťanského humanizmu. Kresťanská láskavosť a úprimná láska musia pohýnať ako prvé, skôr ako vychovávateľské povolanie. Don Bosco bol presvedčený, že vychovávať je predovšetkým poslanie a že až na druhom mieste je povolanie. Od tohto vnímania sa odvíjajú typické postoje saleziánskeho vychovávateľa, ktoré vyjadrujú pevnú a zároveň nežnú lásku. Vychovávaný ju vníma ako:

  1. sympatické vnímanie sveta mladých, jeho výrazových spôsobov, chutí
  2. dobré prijatie, láskavé spôsoby, dobrota, dobrotivosť, trpezlivosť a tolerancia
  3. konkrétne prejavy dôvery a náklonnosti s praktickými odpoveďami na všetky potreba chlapca

Láskavosť si od vychovávateľa vyžaduje trvalú prácu na sebe a veľkú citovú vyrovnanosť. Táto láskavosť zároveň predstavuje aj ideál, ku ktorému sa formuje srdce a štýl života mladých.

(zdroj: www.saleziani.sk/vychovny-system/preventivny-system)

Mária Dominika Mazzarellová

V dejinách cirkvi sa často stretávame s tým, že zakladateľ mužského rehoľného rádu podnieti aj založenie paralelnej ženskej rehoľnej vetvy. Stačí spomenúť len sv. Benedikta a jeho vlastnú sestru, sv. Školastiku, sv. Františka z Assisi a sv. Kláru, sv. Františka Saleského a sv. Janu Františku de Chantal.

Možno k nim priradiť aj sv. Máriu Dominiku Mazzarellovú, ktorá spolupracovala s donom Boscom (1815-1888), slávnym talianskym vychovávateľom a zakladateľom saleziánov. Spolu s ním založila Inštitút dcér Márie Pomocnice.

Mária Dominka Mazzarellová bola prvorodenou dcérou roľníckej rodiny, ktorá žila v Mornese – severotalianskej dedinke neďaleko Janova. Jej rodičia Jozef a Magdaléna sa vyznačovali veľkou pracovitosťou a aj ich deti sa naučili stráviť dlhé hodiny v práci na poli a vo viniciach. Dospievajúca Main – ako všetci volali Máriu Dominku – húževnatá a fyzicky zdatná, sa nedala nikdy odradiť od každodennej účasti na svätej omši, hoci to pre ňu znamenalo vstávať pred úsvitom a bežať cez vŕšky do vzdialeného farského kostola. Stala sa členkou Družiny Nepoškvrnenej, ktorú v roku 1855 založil miestny kaplán don Pestarino, veľký obdivovateľ dona Bosca. Spoločenstvo dievčat malo vlastné pravidlá duchovného života a charitatívnej činnosti. Keď v roku 1860 Mornese napadol týfus, s veľkou obetavosťou sa starali o chorých.

Main ošetrovala rodinu svojho strýka a podarilo sa jej všetkých zachrániť. Sama sa však nakazila a ocitla sa pred bránou smrti. Napokon vyzdravela, ale následky choroby jej už nikdy nedovolili vrátiť sa k práci na poli. Musela si nájsť iný spôsob obživy. Vyučila sa za krajčírku a spolu s priateľkou Petronillou založili krajčírsku dielňu pre dievčatá. Bolo to v časoch, keď aj don Bosco zakladal dielne, v ktorých sa chlapci mohli nielen vyučiť remeslu, ale si aj osvojiť kresťanské hodnoty a správanie. Main s priateľkami sa snažila o to isté s dievčatami. Don Bosco sám ich dielo z diaľky sledoval a povzbudzoval ich v ňom vytrvať.

V roku 1872 založili Inštitút dcér Márie Pomocnice, neskôr známy aj pod menom saleziánky. Prvé sestry pochádzali práve z radov Družiny Nepoškvrnenej. Don Bosco pre ne napísal prvé pravidlá a menoval tridsaťpäťročnú Máriu Dominiku za predstavenú. Prvú komunitu umiestnil v budove, ktorú dal vystavať v Mornese s úmyslom založiť tu školu pre chlapcov. Pre sestry nastali ťažké časy, pretože Mornézania to vnímali ako zradu, za ktorú sa odplatili výsmechom, urážkami a odmietaním. Dokonca aj príbuzní sestier odopreli poskytnúť im pomocnú ruku.

Znak Inštitútu Dcér Márie Pomocnice

Môže sa zdať pozoruhodným, prečo don Bosco za predstavenú vybral Máriu Dominiku, ktorá mala len chabé vzdelanie a v tom čase ešte nevedela písať. Avšak čas ukázal, že jeho voľba bola správna. Inštitút sa rýchlo rozvíjal a v roku 1878 osem sestier, ktoré prešli jej kvalitnou saleziánskou formáciou, odchádza do Argetíny spolu s druhou saleziánskou misionárskou výpravou. V roku 1879 mala táto rehoľná rodina toľko aspirantiek, že sa komunita musela presťahovať do väčšieho domu v Nizza Monferato. Počas života Márie Dominiky sa založilo spolu 26 domov – v Taliansku, vo Francúzsku a v Amerike. V roku 1930 ich už bolo 800 na celom svete. Hlavným poslaním sestier bolo vyučovanie, ale ochotne sa zhostili aj iných diel pre dobro detí v duchu preventívneho systému dona Bosca.

Začiatkom roka 1881 Matka Mazzarellová počas svojich ciest po komunitách vážne ochorela. Spýtala sa dona Bosca, či môže ešte očakávať uzdravenie. Jeho odpoveď bola jednoznačná: „Nie, predstavená musí dať dobrý príklad aj v zomieraní.“ 27. apríla jej udelili sviatosť pomazania chorých. Po obrade zažartovala: „Teraz, keď ste mi už dali pas, môžem hocikedy odísť, však?“

V posledných hodinách zakúsila veľké pokušenia beznádeje, ale prekonala ich tým, že si tíško spievala mariánske piesne. Matka Mazzarellová zomrela vo veku 44 rokov 14. mája 1881. Pápež Pius XII. ju kanonizoval v roku 1951. Dnes telesné pozostatky spoluzakladateľky Dcér Márie Pomocnice spočívajú neďaleko zakladateľa dona Bosca v turínskej bazilike.

 

(zdroj: www.salezianky.sk – podľa E. F. Saxtona spracovala sr. Andrea Miklovičová, FMA)

O misiách

Saleziánske misijné dobrovoľníctvo je na Slovensku zastrešené dvomi organizáciami:

  • VIDES je medzinárodná misijná organizácia, vznikla v Taliansku na podnet mladých a Inštitútu FMA. VIDES pôsobí v 15 krajinách Európy, v 8 krajinách Ázie, v 2 krajinách Afriky, v 10 krajinách Severnej a v 5 krajinách Južnej Ameriky. Dielo funguje cez miestne skupiny v spolupráci s centrom v Ríme. Na Slovensku je VIDES súčasťou OZ Laura – Združenie mladých.
  • SAVIO je občianske združenie, ktoré saleziánskym štýlom vytvára priestor pre solidaritu s chudobnými a skvalitňuje život mladých v menej rozvinutých krajinách. Prostredníctvom projektov, zbierok a práce dobrovoľníkov pomáhajú ľuďom v neľahkej životnej situácii.

Oremus

Pred 40 rokmi som na podnet don Čakánka, vtedajšieho správcu farnosti, začal hrávať v kostole najskôr pri pobožnostiach a neskôr, keď sa nové teleso „oklepalo“, aj pri svätých omšiach. Spievali dievčatá –  miništrantky – a postupne pribudli aj iní hudobníci, tiež z radu miništrantov.

foto001

Postupne sme sa zdokonaľovali a hrávali sme aj mimo Dubnice na sobášoch, púťach alebo novénach (Novéna k Duchu Svätému v Trnave), neskôr aj na festivaloch. Menili sa členovia kapely aj dievčatá, pribudli elektrické nástroje, klávesy a bicie. Z dôvodu nedostatku tematických piesní som bol donútený kafrať textárom do fachu, čo sa podľa mňa oplatilo. Vznikli nové pesničky k sv. omši. Okrem iného som si medzi miništrantkami – speváčkami – našiel manželku, a nie iba ja, ale aj bývalý klávesák Janko Páleník.

Naše skladby sme sa na podnet našich priaznivcov pokúšali aj nahrať v amatérskych podmienkach, no k ozajstnej profesionálnej nahrávke sme sa s Božou pomocou dopracovali až v súčasnosti a vzniklo tak naše profilové CD „OREMUS“. Po nahrávke, aby sme ju nejak uviedli do života, sme pripravili koncert, ktorý sme odohrali 27. 12. 2015 v Kultúrnom dome v Dubnici nad Váhom.

OREMUS309

100 & 1 ovečka

Detský zbor 100 & 1 ovečka vznikol v roku 1991. Založila ho sr. Anka Ulčáková. Pôvodne sa volal ‚Zbor Mária‘, no pred niekoľkými rokmi sme tento názov zmenili na 100 & 1 ovečka (preto 100 & 1, pretože u nás nikdy nikto nie je navyše).

IMG_3616

Sme detský zbor pod záštitou sestier saleziánok a saleziánov v Dubnici nad Váhom. Skladáme sa z niekoľkých generácií od tých najmenších až po dospelých členov. Stretávame každú nedeľu o 9:30 v Kaťáku na nácviku a potom spievame a hráme na detských svätých omšiach každú nedeľu o 11:00 vo farskom kostole alebo na rôznych akciách (Vianočný koncert, Mikuláš v kaťáku, DOD v SCVČ Laura, Sviatok Panny Márie Pomocnice, občas na nejakej tej svadbe a pod.).

Zbor prešiel cez mnohé ruky či už sestier saleziánok alebo animátoriek, za čo sme dnes veľmi vďační, pretože každá dala nášmu zboru dačo svoje, nové a krásne. V súčasnosti je zbor pod vedením Adi Pilnej, skvelých hudobníkov (Števo Antalík – gitara, Dominika Vavrová, Michal Granát – klavír, Veronika Jankechová – priečna flauta, Mária Farská- zobcová flauta, Kika Machálková, Tamarka Peňáková a Adelka Malenčíková – husle, Natália Peňáková- kachón) a samozrejme našich cca 25 zboristov – spevákov.

Nové piesne nám nespadnú len tak z neba, ale musíme i tvrdo cvičiť, a preto chodíme dvakrát za rok na sústredenie na chatu, kde cvičíme nové piesne, opakujeme staré, ale samozrejme sa i zabávame. Koniec roka vždy zakončíme spoločnou opekačkou na farskej záhrade. Je to čas byť spolu, hrať sa, jesť, spievať si…

Radi vždy privítame nových členov – či už spevákov alebo hudobníkov. Ak máš chuť, tak vždy v nedeľu 9:30 si vítaný!

IMG_0905

Kaťák – stretká a krúžky

Duchovné ponuky

  • Duchovné obnovy: 1x/mesiac, spravidla posledný piatok v mesiaci (6.-8.9., 25.10., 29.11., 23.12.,24.1.)
  • Duchovné cvičenia: počas letných prázdnin pre SŠ a VŠ, na jeseň pre pracujúcich a VŠ (30.10.-2.11.2019, kazateľ Pavol Piatrov sdb)
  • Mládežnícke sv.omše: každý piatok 18.00
  • Vešpery: každý piatok 21.00
  • Sviatosť zmierenia: duchovné vedenie alebo len rozhovor so saleziánom-kňazom: kedykoľvek
  • Kaplnka: v ktorej sa dá kedykoľvek zastaviť a stretnúť sa so živým Bohom: vždy keď je otvorený Kaťák

kaplnka

Miništranti chatovali

Predposledný januárový víkend obliehali chatu v Slávnickom Podhorí miništranti. Pod vedením Petra Štellmacha SDB a štyroch animátorov bol pre nich pripravený program, v ktorom nechýbali najrôznejšie spoločenské hry, film, nočná hra, miništrantské aktivity či kvíz.

Viac o akcii prezradil Peter Štellmach: „Chatu sme zorganizovali, aby sme mohli zažiť silu našej výnimočnej partie v saleziánskom rodinnom štýle priateľstva a hry. Dôležitým bodom bola, samozrejme, aj samotná formácia chlapcov, aby si mohli lepšie uvedomiť, komu slúžia pri oltári a ako je táto služba potrebná. Potešilo ma, keď sa chlapci vyzvedali, kedy bude ďalšia chata.“ Práve sobotňajšie dopoludnie bolo venované spomínanej formácii, kedy malo 14 miništrantov možnosť nacvičiť si napr. pohyb pred oltárom, otáčanie Rímskeho misálu, či zopakovať si vedomosti o liturgických predmetoch.

Miništranti

Miništranti sa stretávajú raz do mesiaca na tzv. miništrantských maxistretkách v nedeľu poobede. „Naše stretká sa vždy vyhlasujú v oznamoch, takže srdečne pozývame všetkých miništrantov, aj tých, ktorí ešte nikdy neminištrovali,“ dopĺňa Peter.

 

Marek Hudec